top min

ue flag

Zapraszamy 20 czerwca 2021 r. do Parku Etnograficznego w Tokarni na Finał Konkursu "Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smak Regionów". Od 20 lat to prestiżowe wydarzenie promuje najlepsze regionalne i tradycyjne produkty żywnościowe oraz najlepsze dania i potrawy regionalne. Celem konkursu jest ich identyfikacja i dokumentacja jako produktów i potraw, przygotowywanych tradycyjnie
i czerpiących z polskiej tradycji.

Po 7 latach impreza Nasze Kulinarne Dziedzictwo powraca do Parku Etnograficznego w Tokarni. Ostatnia edycja odbyła się tutaj w 2013 roku.

Tegorocznej odbędzie towarzyszyła gala finałowa „Jawor - u źródeł kultury”. Wydarzenie także corocznie odbywa się w Parku Etnograficznym, jest organizowane przez Polskie Radio Kielce S.A. 

Na scenie zaprezentują się laureaci tegorocznego konkursu Jawor z województw świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, a także artyści reprezentujący inne regiony Polski. Będą z nami przedstawiciele województw małopolskiego, lubelskiego, podkarpackiego i śląskiego.
Chętni będą mogli wziąć udział w warsztatów z wyplataniu wianków świętojańskich, które poprowadzi Koło Gospodyń Wiejskich Bebelno.

O godzinie 18.00 wystąpi Golec uOrkiestra.

Organizatorami konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo - Smaki Regionów” są: Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach oraz Muzeum Wsi Kieleckiej.

plakat dziedzictwo

 

 

 

Zapraszamy na pierwsze w tym roku spotkanie w ramach cyklu "Rodzinne niedziele w skansenie" 6 czerwca 2021 r. o godz. 12.00 w Parku Etnograficznym w Tokarni.
Pokazowi tradycyjnej „kośby”, w wykonaniu Koła Gospodyń Wiejskich Kowalanki, będą towarzyszyły okolicznościowe śpiewy a także inscenizacja dawnego zwyczaju "Wyzwoliny kosiarza". Odbędą się także  pokazy „klepania”/ostrzenia kosy/ oraz zostanie zaprezentowana wystawa sprzętu używanego dawniej do  koszenia, suszenia i składowania siana . Publiczność zostanie poczęstowana kaszą i zsiadłym mlekiem, tradycyjnym pokarmem kosiarzy.

3
3

3

3

3

3

Zapraszamy na " 5. Świętokrzyski Festiwal Smaków", który odbędzie się 22 - 23 maja 2021 r. w Parku Etnograficznym w Tokarni.

Impreza to największy w regionie kiermasz potraw i produktów regionalnych. Przyjadą do nas członkowie Sieci Dziedzictwo Kulinarne Świętokrzyskie z wytwarzanymi tradycyjnie przysmakami, gospodarstwa agroturystyczne oraz Koła Gospodyń Wiejskich z gorącymi daniami pochodzącymi z naszych regionalnych kuchni. Zaprosimy na wypiek podpłomyków.

E9193BD9 D14B 4CA8 9449 59E2B5E45717
54F38A22 51FC 4E44 AB53 EF336C01AB94


KONKURS NA "NAJPIĘKNIEJSZE STOISKO ŚWIĘTOKRZYSKIEGO FESTIWALU SMAKÓW"

Jesteś naszym wystawcą w dniach 22-23 maja 2021? W takim razie już jesteś uczestnikiem konkursu. Nie potrzebne są zgłoszenia. Nasza Komisja przez dwa dni bedzie oceniać stoiska pod kątem estetyki i wystroju w elementy regionalne.

REGULAMIN


Do Parku Etnograficznego w Tokarni będzie można dojechać linią autobusową "T"
Rozkład jazdy: https://ztm.kielce.pl/aktualnosci/1755-sezonowa-linia-t-do-parku-etnograficznego-w-tokarni-2.html


Patronat medialny: Echo Dnia
Patronat Honorowy: Andrzej Bętkowski, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego

plakat festiwal smaków lekki

W Wielką Sobotę księża święcili całą przygotowaną na święta żywność. Dawniej udawali się do domów swych parafian. Ludność starała się zgromadzić strawę w jednym miejscu: w dużej izbie u jednego z gospodarzy, pod dworem, krzyżem czy kapliczką. Później wprowadzono zwyczaj święcenia jadła w kościele. Obecnie przynoszone jest ono w małych koszyczkach, już tylko w symbolicznych ilościach. W Wielką Sobotę podczas wieczornych nabożeństw święcono tarninę, która była wykorzystywana przez ludność wsi dla ochrony obsianych pół. W niektórych okolicach uroczysta msza rezurekcyjna odbywała się już w sobotę wieczorem, wierni udawali się na nią z pochodniami.

06670F61 6B06 4D4F 9FC2 4AB45DA5D87C03AF9183 EC4F 4E7B BF54 E5E4AFE926AA

 

 Święta Wielkanocne

W niedzielę rano, jeszcze przed pójściem do kościoła, gospodarz obdzielał rodzinę „święconym”. Podczas dzielenia święconym jajkiem składano sobie życzenia. Kolberg pisał, że w  Wielka Sobote tylko raz palono w piecu, aby ugotować barszcz na wodzie po szynce, kaszę czy kluski.

Na stołach wielkanocnych podczas uroczystego śniadania pojawiały się poświęcone potrawy, a także wystrój złożony z „łączek” rzeżuchy, wschodzącego żytka, na których ustawiano „agnuska” czyli baranka, który to zwyczaj wprowadził papież Urban II w XVI w. Stoły ozdabiały również gałązki bukszpanu, barwinka czy widłaka.

3963AA3A 3FF3 4F7D A9D5 896745DC88A6


Drugi dzień świąt w dawnej kulturze ludowej wiąże się on przede wszystkim ze zwyczajem oblewania się wodą. Jak pisał Oskar Kolberg:

„Pod Sandomierzem nazywają dzień ten dniem świętego Lejka. Parobcy z pelnemi wody konewkami, idą wtedy do tych chałup, gdzie są dorosłe dziewczęta. Jeśli dziewczyna się nie spo-strzeże, zlaną jest przez wchodzącego od głowy do stóp. jeśli zaś dostrzeże ich nim wejdą, ucieka na strych wziąwszy z sobą na-czynie z wodą, i stamtąd oblewa wchodzących do sieni chłopa-ków. Gdy zejdzie ze strychu, parobcy odwzajemniają jej się, lubo już mniej natarczywie. Rodzice częstują tych gości plackiem, mięsem i wódką".

C4D3386C ED11 465A A81A 1F766F178F51

Oblewano wszystkich, szczególnie panny, które kawalerowie prowadzili do rzeki, stawu czy koryta pod studnią, aby tam je wrzucić. Oblewano się konwiami i cebrami. Kolberg przywołuje dwa funkcjonujące wyjaśnienia genezy zwyczaju, którego początku upatrywano w oblewaniu z okien przez Żydów tłumów gromadzących się na ulicach Jerozolimy, rozprawiających o Zmartwychwstaniu lub oblewaniu wiernych chcących się ochrzcić, gdy wprowadzano w Polsce chrześcijaństwo.

W Poniedziałek Wielkanocny z rana gospodarze obchodzili swe pola w uroczystych procesjach, które miały, chronić uprawy przed zarazą. Następnie gromadnie odwiedzali kolejne domostwa.

 

Na podstawie publikacji "Wiosenne świętowanie na Kielecczyźnie" autorstwa Ewy Tomaszewskiej.

W Wielki Piątek obchodzona jest uroczystość Męki Pańskiej. W kościołach największa żałoba uzewnętrznia się w surowym, pozbawionym dekoracji wnętrzu. Wizerunki Chrystusa zasłonięte są kirem, w kościelnych, bocznych nawach ustawiane są groby Chrystusa, które zwykle przyjmują formę skalnej groty. Urządzano je z dużą wystawnością, dbano, aby miały jak najpiękniejszy wystrój. Kołatki używane tego dnia zamiast dzwonów, zgodnie z przekonaniami mieszkańców, miały odstraszać post. Niegdyś tego dnia odbywały się pochody kapników — pokutników. którzy umartwiali swe ciała biczowaniem. Były one popularne w Hiszpanii czy na Sycylii. jak również w Polsce w XVII i XVIII w. 

Wielki Piątek to dzień najostrzejszego postu, niekiedy całkowicie wstrzymywano się od spożywania pokarmu lub ograniczono się do niewielkiej ilości suchego chleba, kartofli czy śledzia. Na znak żałoby postępowano podobnie jak w przypadku śmierci jednego z domowników: zasłaniano lustra, zatrzymywano zegary, mówiono szeptem, strofowano dzieci za hałasy, głośne rozmowy czy śmiechy. Jak pisze Oskar Kolberg uderzano je rózgami, aby „wrazić w ich umysł pamięć biczowania Chrystusa Pana".

W Wielkim Tygodniu odbywały się widowiska pasyjne, często w specjalnie wznoszonych „kalwariach" ze stacjami Męki Pańskiej.  Pojawiały się też elementy weselsze, zapowiadające nadejście końca postu. W piątek lub sobotę rozbijano garnki ze znienawidzonym żurem z głową śledzia, a więc główną potrawą spożywaną w okresie postu.

W kulturze ludowej w XIX w. w Wielki Piątek obowiązywał zakaz pieczenia chleba.

Wierzono, iż woda w tym czasie ma niezwykłą moc, dlatego z rana w Wielki Piątek należało wykąpać się w rzece. Wierzono, że woda w tym czasie leczyła choroby skóry i trudno gojące się rany, zapewniała zdrowie i urodę na przyszły rok. Gospodarze w Wielki Piątek przed wschodem słońca wychodzili na swe obsiane pola, aby ustawić na nich krzyżyki drewniane, po jednym lub w każdym rogu, aby chronić je od zarazy. Niekiedy wykorzystywano do tego palmy poświęcone w Kwietną Niedzielę.

Logotypy unijneZakup współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014 – 2020

logo_light.png
© 2025, Muzeum Wsi Kieleckiej

Zapraszamy do kontaktu

41 34 492 97 wew. 110      poczta@mwk.com.pl

Search

Nasza witryna stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Jeżeli nie akceptują Państwo Polityki, prosimy o niekorzystanie z naszej witryny.